.:: PoLoWer

......♥♥♥...... (57) bissnes (3) cinta (41) contest (18) dunia (10) famili (20) friends (18) giveAWAY (6) islam (6) job (25) KELIRU (7) kesedihan (29) kewanitaan (8) ku MILIK mu (29) LuckyDraw (1) RESEPI (5)

>>> Bila hatiku berbisik....

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 22, 2010

Tips Menghadapi Peperiksaan


1- Jangan tinggalkan doa & solat hajat

Kadang2 kita terlupa untuk berdoa dalam kesibukan kita berusaha. Kadang2 waktu2 mustajab doa pun kita tidak berapa peka. Contohnya selepas solat 5 waktu. Kalau boleh, lazimkan diri berdoa secara khusus untuk pelajaran dan untuk imtihan. Bukan hanya ketika hampir imtihan sahaja, tetapi setiap hari. Khususnya sebelum memulakan kuliah / pelajaran di kelas. Juga jangan lupa untuk solat hajat khusus untuk imtihan yang akan kita tempuh.
2- Bersedekah

Antara keberkatan bersedekah adalah diluaskan rezeki oleh Allah ta'ala. Rezeki bukan berupa harta semata2 tetapi juga berupa kejayaan dalam pelajaran. Justeru, biasakan diri bersedekah sekurang2nya pada hari Jumaat bagi meraih keberkatan tersebut.
3- Lazimi membaca Al-Quran

Antara cara untuk menjernihkan hati adalah dengan zikrullah , manakala zikrullah yang paling afdhal adalah membaca Al-Quran.

Sabda Nabi s.a.w : " apabila anak adam melakukan suatu dosa, maka satu titik hitam akan melekat pada hati mereka..''.

Justeru atas kesedaran tentang betapa lemahnya kita yang seringkali terjebak dengan dosa baik secara sedar atau tidak , maka Al-Quran adalah penawar yang paling mujarab untuk menanggalkan titik2 hitam di dalam hati kita. Seeloknya, sebelum mengulangkaji atau menghafal madah, terlebih dahulu ambillah sedikit masa untuk membaca Al-Quran.
4- Hafal '' mana yang patut ''

Jangan bebankan otak kita untuk menghafal perkara2 yang ''tidak patut'', sebaliknya kenalpasti apa yang patut dihafal dan mana yang tidak. Adakala, sesetengah subjek memerlukan lebih kepada kefahaman berbanding menghafal. Sebaliknya ada juga subjek yang memerlukan lebih kepada hafalan , contohnya takrif2 istilah atau dalil2. Jika kita tidak bijak membezakan kedua perkara tersebut, dikhuatiri otak kita cepat penat seterusnya mengurangkan kualiti pembelajaran kita dan menyebabkan otak blurr .
:pandaGeli_06:
5- Buat nota

Sebenarnya ada benefit tertentu kepada orang2 yang gemar menulis. Perhatikan, ada orang kerjanya memang suka menulis, manakala ada orang lebih suka mendengar. Orang yang suka menulis akan menulis apa sahaja yang dia dengar atau maklumat yang dia dapat, tetapi sesetengah orang tidak begitu. Kalau dilihat dari sudut kaedah menghafaz Al-Quran, kaedah menulis ( tahriri ) ini sebenarnya sangat membantu ingatan seseorang penghafaz Al-Quran. Begitu juga dengan madah / subjek, jika kita seorang yang rajin membuat nota , meskipun kita tidak menghafal secara langsung, tetapi menulis nota itu sendiri sebenarnya merupakan satu proses hafalan secara tidak langsung kepada kita.

6- Study smart

Sememangnya cara belajar akhir waktu atau last minute bukanlah cara yang baik untuk dipraktikkan. Sebaiknya, kita telah mempunyai jadual ulangkaji yang konsisten dari awal lagi. Justeru, bila hampir ke tarikh imtihan, kita tidak perlu kalut untuk mengulangkaji kesemua bab secara 'terdesak'.
7- Kembali ikhlaskan niat
Kadang2, bila semakin lama belajar, dan bila hampir ke tarikh imtihan, minda kita terlalu 'memaksa' untuk menjadi yang terbaik dan melakukan yang terbaik. Itu bukanlah sesuatu yang negatif sebenarnya. Tetapi adakala, kita boleh terlupa tujuan kita menuntut ilmu itu sendiri. Sesungguhnya niat kita bukan hanya untuk 'menang' di atas kertas, sebaliknya kita mahu menyimpan ilmu itu benar2 di dalam dada kita. Justeru tidak akan timbul soal belajar hanya untuk imtihan dan sebagainya. Juga, kita tidak akan merasa 'down' andaikata markah yang diperolehi tidak seperti yang kita target.

8- Meminimakan perkara2 yang boleh melalaikan

Jika seseorang itu benar2 mahu sukses, maka ini antara mujahadah terbesar yang perlu dilakukan. Bukan mudah sebenarnya untuk menjauhkan diri dari perkara2 yang sudah menjadi kebiasaan. Contohnya menonton filem, bermain game, melayari internet, online Facebook dan selainnya. Kecuali jika kita bijak membataskan masa, maka tidak akan menjadi masalah. Jika tidak, peratusan tumpuan kita akan terjejas. Banyak atau sikit, ia tetap akan menjejaskan. Jadi, kalau kita mampu, eloklah kita mufaraqah dari perkara2 tersebut sekurang2nya sewaktu hampir2 imtihan.

9- Doakan guru

Antara punca keberkatan adalah keredhaan dari guru yang mengajar. Meskipun kita tidak rapat dengan pensyarah , sekurang2nya jangan tinggalkan mereka dalam setiap doa kita. Mintalah pada Allah supaya guru kita tersebut diberikan kesihatan serta kebaikan yang berpanjangan. InsyaAllah, ilmu yang kita dapat akan diberkati dan proses kita dalam menghadapi imtihan juga akan dipermudahkan oleh Allah.
10- Minta doa dari ibu bapa

Mintalah restu dari kedua ibu bapa kita dan minta mereka doakan kita supaya dipermudahkan dalam menempuhi peperiksaan. Semoga redha dari kedua mereka akan memudahkan proses pembelajaran kita dan memberi kelapangan kepada hati kita untuk menduduki imtihan yang akan datang.


P/s kredit to Ilham Fiq Ahmad

Tuesday, December 21, 2010

g00d Luck.....KPTM'ians


Ampun dan maaf,,

andainya terkasar bahasa,,,

tersilap bicara,,

termarah yg x kena,,,

tertanya tak tentu hala...

tersasul yg tak sengaja....

terpukul kat mna2...

terpekik d telinga....

terhantuk di kepala...

terpinjam harta bnda...

termoody tak semena2....

terumpat bila2...
termacam-macam lg...

yg kena mngena...

semoga di maafkan ...

n good LUCK LJM 2010......

my pwenn....

all KPTM'ians....

batch JAN/MAc '08

Sunday, December 19, 2010

WheN i've U....i've evEryThinG......


To My BeLoVeD
"aBg"

aBg,i loVe u
Love u So much

cinta yang indah itu,
akan sentiasa kita kenang
tapi x semua cinta itu
berakhir dengan sesuatu yang indah...
sama-sama kita jaga
keindahan dalam cinta itu,
sepanjang hayat kita..
kita menilai cinta dengan
ketulusan & keikhlasan hati,
tapi bukan dengan rupa,
yang tentu tidak kekal abadi...


-minta maaf kalo syg
banyak
kelemahan..
kesilapan..
keburukkan..
dalam
diri ini...-

Love,
........

Wednesday, December 15, 2010

taWa dLm taNgisan

  • gembira cZ da Lucky daYs.....aku dpt 2 hamper mse kat Kempen Kesedaran Hepatitis..... " Sayangi HATI anda"- sygi smua yg bkaitan ngan hati...ct0h buah hati,,jgn dok makan hati jer....nnt dapat sakit hati... pastu kecik hati ng kengkawan.....semsetinya kna lah sntiasa berbesar hati....supaya murah hati,,kannnn...lastly..sentiasalah berhati-hati..di mna jua,,n sesiapa jua....





  • cedey....result Sem 6 aku.... huuuuuuuu...,,,3.0......sama ng semster lepas.....n Pointer ni lah mmbuat kan CGPA aku tertarik....juz 3.16.....mkne nyer aku akn Grad ng 3.16 jer..cedey nyer....hajat hati..dapat lah merasa jd DEAN's List...tp hampa....kesalahan utama yg aku knal pasti...aku terlalu FOKUS ng FB...adoi.....padan muka aku...ni pon msih x insaf....esok nk trial LJM...dan sminggu lg...LJM exam yg sbenar..ishh.. bila lah nk datang seru ni..aura nk exam.....hWaaaaaaaa


  • sayu nyer.....tgl lbh kurg seminggu aku akn bersama mmber2 kt KPTM ni....pas ni mst dh bertebangan like a butterfly...harap2..ukhwah kat cni bkekalan smpai bila2....nak nanes rsa...huhuhuhu

Friday, December 10, 2010

perasaan

hmmm...entry lpas wanie post sal emo..kali ni sal perasaan lak,,lbh kurg lah meaning nyer kn...hmmm actualy,,wanie tgh jiwa kacau lah,,x tau mcm ner...wanie...
ishh rasa bsalah lak ng Putra King....wanie mmg nk trima dia,,,,n nak kan dia...tp dlm msa yg sama,,wanie msh dok igt n mharap kan sum1 yg wanie pgl Penyu tu...ish2,,tak patut kan,,,walaupon dia dh bLok wanie dr Fb dia..tp wani msih nk tgok dia gak,,,guna fb mmber...hmmmm sakit kan,,,PUtra king....maafkan syg tau....

mr. Gaban
ur s00o0 social...kdg2 takot utk mndekati u...i rsa kerdil sgt..permikiran u,,pnmpilan u..pmknan u,,pckapan u...smua lah nmpak agk western..i x larat nk saingi...BUT kdg2 ur so lomantik lorh...u slalu planning nk cndle lite dinner ng i,,,jln2 ng i..mkn kt restoran chinese fo0d peberet u...kAroke nyanyi lgu plihan u,,,i teruja..bila u leh plih i utk jd sum 1 pda u,,cuma i x tau apa position i d hati u,,,sbb u hnya cntact i bila u rsa u nk msg or c0l...ishh i x boleh lah mcm tu h0ney...i ni jnis nk slalu d msg n d col...so..u should b noe...i n u,,juz sesuai jd teman,,,i slesa jd prunding u,,,n pnsihat u...same ng u gak...u pnya taste s0 hi....n i only da 0rdinary gurlz....i'm really sory h0ney....

sir kimiey
dah lbih 2 thun kita knal n kwan kan abgg....tp spjg tu jgk lah abg byk wat wanie nanes..jahat nyer lah....bicara abg x prnah nak siyes..maen2 jer..ckap wanie dh ada dlm hati abg..n akn slalu d hati abg..tp x per..wanie suka kwan ng abg,,wlupon abg ni nakal,,n selalu kutuk2 wanie....
wanie x tahu lah..abg aggp wanie ni sper ek d hati abg..???
adik??? kawan..atau________??? hnya abg jer thu jwapannya,,wanie pnh bg abg hint kan..hmm,,abg seolah2 x nmpak n x sedar..atau saja buat2 x nmpak.... tp wanie thu abg "kecewa" kan bila dpt tau wanie ng dak masham tu.....tah lah abg....aper pon btol kata mama abg..."kalo jodoh x ke mana.....n x kn lari gnung d kjar...."..[kem salam pda mama,,wanie tingin sekali bjmpa ng mama,,tp xtahu lah]-----hope 1 day nnt..

Penyu
adoii,,penyu2....knp lah anta hdir lam hati ana ek,,,,syuhhhh g lah jauh2,,,,bwak smuaaa sekali memori n igtn ana ni kt anta,,,,tgn ni gatai jer taip nme anta kt fb tu,,,
walaupon anta dh blok ana,,,anta tau yg Damia tu ana kn,,,,huargggghhh
skrang ana dh lgsung x dpt tgok antaa,,,
ana rsa nk delete jer no anta,,,but not now lah,,,1 day,,bila ana dh ready nk lpa kan anta,,,,,

Putra King
syg cuba utk jd milik abg sorg ajer...abg jgn risau tau,,,,,,tp buat msa ni,,abg bg syg msa yer.....syg akn cuba buang smua kngn syg ng lelaki2 lain....harap abg paham ye.....syg hnya nak abg ajer...syg dlm proses nk lpa kan mne2 lelaki yg pnah brada dlm hati syg ni...harap abg sabr tggu syg....I Love u,,so much more,,,,,

Wednesday, December 8, 2010

eMo???

Allah Maha Mengetahui...perasaan aku sekarang..tiba2 suatu saat aku marah..secara tiba2 tanpa ada ribut..or other influence.perasaan marah itu datang!!sungguh mengherankn dan melucukan..


Sebuah perasaan dalam hati tentang keraguan dan ketidaksenangan akan sesuatu tanpa alasan yang jelas. Kecemburuan tidak hanya dalam hal cinta namun juga dalam kehidupan sehari-hari.

Ciri-Ciri Orang Cemburu :
——————————–
1. Tiba-tiba marah tanpa alasan yang jelas.
2. Cenderung menyerang.
3. Selalu berbicara dari sudut negatifnya.
4. Cenderung memperhatikan berlebihan.
5. Cenderung emosinya meledak-ledak.

Bahaya dari Cemburu :
—————————-
1. Cinta menjadi tawar.
2. Cenderung melakukan tindakan-tindakan destruktif.
3. Merasa diri yang paling benar.
4. Cenderung membalas dan menjatuhkan.
5. Tidak peka akan Tuhan.

Menghadapi Orang yang sedang Cemburu :
—————————————————–
1. Dengarkanlah !
2. Terimalah pandangan-pandangannya.
3. Tenangkan.
4. Beri penjelasan tanpa menyerang.
5. Ajak berpikir logis.

Mengalahkan Cemburu :
——————————
1. Belajarlah berfikir positif.
2. Janganlah menghakimi.
3. Usirlah iri hati.
4. Belajarlah mencari dan menggali fakta yang jelas.
5. Hiduplah dalam kasih.

Dunia menipu dengan berkata “CEMBURU ADALAH BUMBU CINTA”, namun yang benar adalah “CEMBURU ADALAH RACUN CINTA”. Buanglah rasa cemburu, hiduplah dalam kasih.

Monday, December 6, 2010

...berHenti berLari

>>>> wat penat jer,,kita kejar "org" tu..lebih baik kita st0p,,n bia kan jer org yg dah lam perhatikan kita,,n dekat ng kita tu,,,cuba utk mendapatkan kita....tol x????
penattttttt.......puas dh....x larat lg nak kejar2 ni...
v

v

v

v

v

putra_king

sy x kan lari lg dr awk lpas ni....jgn risau....sy mntak maaf...selama ni sy x perasan kehadiran awk,,,,tp sekarang sy bgitu bahagia ng awk,,
sy cuba utk lupa kan segala yg sy harapkan ,, dn yg di kejar.[ops,,,,harapan = bukan kerjaya n cita2 serta harapan org tua sy tau,,,]
cuma s0meone yg sy pnh minat n suka,,
tp kini bia lah someone tu hanya lah cerita di dlm hidup sy...

sy dh ada awk,,,
dan sy hanya akn syg awk,,
SELAGI awk masih syg kan sy...
SELAGI awk perlukan sy,,,
SELAGI awk hormat sy..
SELAGI awk aggap sy istimewa d hati awk,,,,


i L0ve u...

Putra_ King

(> " " <) (> " " <)
( ='o'= ) ( ='o'= )
-(,,)-(,,)- (,,)-(,,)-.

putra & wanie

☞♥ⓛⓞⓥⓔ♥..

Tuesday, November 30, 2010

baik Lah Emak....

Saya bertanya kepada emak, "mak mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang?"

Mak jawab, "dua-dua bukan.."

Saya tercengang. Mak mengukir senyuman.

"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.." saya menarik nafas dalam-dalam.

"Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?" Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.

Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya.

"Yang paling tahu hanya Allah.." mak merenung dalam-dalam wajah anaknya.

"Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.." mak menyusun ayat-ayatnya.

"Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu.."

Saya memintas, "Tak faham.."

Mak menyambung, "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.."

Mak menyambung lagi, "Begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.."

Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini..

Mak menyambung, "Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi. Persoalannya ialah.. siapakah jodohnya itu?" mak berhenti seketika.

Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi. Emak buat-buat tidak nampak.

"Mak dulu masa muda ada secret admire. Rajin betul dia hantar surat. Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal. Mak nak belajar sungguh-sungguh. Lama budak tu tunggu mak. Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak. Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu," Mak merenung jauh. Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..

"Mak memang tak ada perasaan lansung pada dia ke?" saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak.

Emak ketawa kecil.

"Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu. Mak takut pada Allah. Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain. Mak, seperti kakak.." Mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya. Kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.

"Dulu bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikgu panggil mak dengan gelaran mak Aji. Sebab zaman tu hujung 70-an dan awal 80-an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya. Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung. Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya.." emak melemparkan pandangan ke lantai.

"Selepas itu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan.." sambung emak.

Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya. Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu.

"Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama ada tindakan mak tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak? Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau mak membalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa-pembawa agama. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak.." mak menelan air liurnya.

Saya diam. Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya.

"Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni. Tetapi kita kena ingat. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai. Bercouple mungkin. Tetapi bukan berkahwin. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."

Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak.

Emak meneruskan, "Allah itu Maha Adil. Dia tak pernah menzalimi hamba-Nya. Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hamba-Nya ialah diri hamba tu sendiri. Sebabnya hamba itu degil. Dia mahukan yang bukan haknya dan yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.

Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan.

Cuba renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya," emak berhenti seketika.

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini.

"Jadi di sini mak nak kamu faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa. Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita beritahu pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak ayah adalah kerana mencintai Allah. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beritahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata."

"Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. Hanya Allah yang boleh memegangnya. Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah. Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya, rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti."

"Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kamu, terimalah dengan hati yang redha. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kamu sayang, tak jadi hal lah. Tapi kalau dapat yang kamu tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kamu ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kamu sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kamu sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kamu.. Alangkah bertuahnya kamu kalau kamu mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur," sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri.

Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat. "Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara," emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya.


p/s petikan dr iluvislam

Monday, November 29, 2010

< syuhhhhh,,,,aduhhh P.M.S.....>

Hmmm...
What do you do to reduce the pain of your monthly flow????
I'm in pain... A LOT!!
Takleh study aku dibuatnye!
Aaaaa..... sakit..... huhuhu....

:pandaGeli_21::pandaGeli_21::pandaGeli_21:

Seperti yang kita tahu, sindrom pra-haid atau PMS (Pre-Menstrual Syndrome) dapat dikesan apabila seseorang wanita itu mudah terasa, emosional dan suka marah-marah.

Selalu kita dengar kalau perempuan marah-marah dan cepat terasa mesti dicop
"tengah period la tu", tak pun
"nak period ke, cik kak?"

Heh.

Bagi pendapat aku, benda ni bukan berlaku sebelum berlakunya menstruasi(pra-haid), tapi juga berlaku ketika sedang menstruasi dan kadang-kadangselepas menstruasi.

Soalan aku, bagaimanakah teman-teman atau kawan-kawan lelaki (yang tak paham ape yang kita lalui) menanganinya?

*Aku tujukan pada lelaki yang ade kakak, mak, adik perempuan, girlfriend, besfren pompuan bla bla bla...

Adakah diorang buat dek jer? (Ini akan membuatkan seseorang itu bertambah marah, ye kawan-kawan!)

Jadi, sesiapa yang nak berkongsi pengalaman, dipersilakan bagi pendapat. Aku nak juga tahu. Boleh juga jadi panduan bagi lelaki-lelaki lain. hehehe...

Oh ya!

Tak semua perempuan mengalami sindrom sebegini. Kadang-kadang takdelah moody sangat, atau takdelah kena senggugut ke hape ke...

Tapi most women melalui benda-benda ni.

Selalunya perempuan akan marah hanya sebab benda kecik (atau pun takde sebab langsung!) dan mudah sangat terasa hati lalu merajuk. Nak buat macam mana kan, diorang pun tak nak nampak lemah dan loser macam tu... Ingat seronok ke bila rasa lemah ni?? nampak childish giler...

But that's just how it is!

So lelaki kenalah paham.... Perempuan menjadi sebegitu sebab dah dijadikan begitu. Bukan selalu pun benda ni terjadi... sebulan sekali jer...Tak bolehkah bersabar sedikit dan layankan jer karenahnya?

eh?

Tak betul ek aku cadangkan nih???

Betulla! Sabar je la! Kenapa nak marah-marah or meluat bila perempuan moody??

Ooo... nak kawan time happy-happy je? Time susah-susah dan stress macam ni nak lepaskan diri???

Meh aku libas sesape yang beranggapan begitu!

p/s d c0py dr akak Ryehana

Friday, November 26, 2010

Bakal Teman Hidup Ku.......

ntuk bakal teman hidupku, bacalah...
Bakal teman hidupku,
Aku diamanahkan kepada kamu,
Daripada bapaku sebagai wali,
Kepada kamu sebagai suami.
Bakal teman hidupku,
Maafkan aku jika tak seperti yang kamu mahu,
Maafkan juga segala tingkah laku ku,
Kerana...
Aku juga manusia biasa seperti kamu.
Bakal teman hidupku,
Ku pinta pada mu,
Bimbinglah aku,
Ke jalan yang satu,
Jalan yang lurus walau jauh beribu batu.
Bakal teman hidupku,
Maafkan segala cacat celaku,
Maafkan terkasarnya bahasaku,
Maafkan segala salah silapku.
Bakal teman hidupku,
Hanya satu yang ku pinta darimu,
Jagalah aku,
Sayangilah aku,
Dan...
Jujurlah padaku.

p/s : dipetik dr laman web iluvislam

Thursday, November 25, 2010

,,,My Fb0ok Deactive....


tik,,tok..tik..tok....
finally....
my muka buku [fb] dah deactive...
hahahahah
ini smua,,
hanya bersifat sementara....
anyway..
kal0 sesaper yg mrindui tu.....
sabar lah ek..
awannies wanie akn kmbali,,,
dr lara nya..
ceh ceh ceh......
* TERSENYUM KAMBENGG.....
hihihiihihiih
bila???
wait n c jer lah.....