.:: PoLoWer

......♥♥♥...... (57) bissnes (3) cinta (41) contest (18) dunia (10) famili (20) friends (18) giveAWAY (6) islam (6) job (25) KELIRU (7) kesedihan (29) kewanitaan (8) ku MILIK mu (29) LuckyDraw (1) RESEPI (5)

>>> Bila hatiku berbisik....

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 29, 2010

Florence Nightingale...wanita dengan lampu


post ni khas utk mmber2 stdy yg dok susah pyh cr sal
Florence Nightingale
[ nak sebut nmer ni pyah sugguh lar].....




Jadikan profesion kejururawatan ini sebagai lapangan untuk kalian beramal kepada masyarakat dan agama. Mungkin sebelum ini saya pernah timbulkan hal berkaitan dengan wujudnya Jururawat di zaman Rasulullah SAW yang terdiri daripada para muslimat dan membantu Rasulullah SAW dan para sahabat di medan perang.

Namun begitu seperti yang dikisahkan oleh sejarah (saya ambil kisah ini daripada blog si punat), begini ceriteranya. Florence Nightingale, (12 Mei 1820 – 13 Ogos 1910), yang dikenali sebagai Wanita dengan Pelita, adalah perintis kepada kejururawatan. Dia juga terkenal sebagai ahli statistik.

Florence Nightingale dilahirkan dalam keluarga berada British di Florence, Itali dan membesar sebagai wanita yang menawan dan periang, yang mempunyai masa depan yang cerah. Didorong oleh apa yang dianggapnya panggilan tuhan, dia membuat keputusan memasuki bidang kejururawatan pada 1845. Keputusan ini menimbulkan kemarahan dan kesedihan keluarganya. Ini kerana pada masa itu, jururawat tidak mempunyai reputasi yang baik (kebanyakan jururawat adalah wanita miskin), dan wanita British dari keturunan berada sepertinya, dijangka menjadi isteri yang patuh.

Sumbangan Florence Nightingale yang paling terkenal adalah semasa Perang Crimea. Hatinya tersentuh mendengar berita penderitaan tentera yang tercedera dan terbiar dalam hospital yang kotor.

Bersama-sama dengan 38 jururawat lain, Florence Nightingale pergi ke Scutari (kini di terletak Istanbul). Dia menghidupkan kembali konsep penjagaan kebersihan hospital dan kaedah jagaan oleh jururawat. Dia memberi penekanan kepada pemerhatian teliti dan peka kepada keperluan pesakit.

Walau bagaimanapun, jumlah tentera yang meninggal di hospitalnya tidak menurun, sebaliknya meningkat. Kebanyakannya akibat, djangkitan tifus, demam kepialu, penyakit Taun dan disenteri, dan bukan akibat cedera perang. Siasatan pada 1855 menyimpulkan kematian tersebut akibat kebersihan sekeliling (sanitasi) yang kurang baik. Florence Nightingale membantu pesakit-pesakit lebih selesa sebelum kematian mereka, tetapi gagal menyembuhkan mereka.

Florence Nightingale kembali ke England sebagai wira pada 7 Ogos 1857. Dia berpindah dari Buckinghamshire ke Piccadilly, London di mana dia jatuh sakit agak teruk pada 1896. Dia meninggal dunia pada 13 Ogos 1910. Penawaran pengebumian di Westminster Abbey telah ditolak oleh saudaranya, dan dia dikebumikan di tanah perkuburan St. Margaret Church di East Wellow, England.

Selamat Menyambut Hari Jururawat Sedunia. Berkhidmat Untuk Semua

Monday, June 28, 2010

dia dan kerjaya nya......


setelah 3 bulan berada di PULAPOL N9... bermula 1 april 2010.. dan berakhir 26 june 2010.. dia dh berjaya mhabiskan kursus di sana.. tahniah,, A.....



Sunday, June 27, 2010

1st CLaSs in LaSt SeMesTer,,,,






new sem,,,, new class... n new matlamat...
lulus LJM exam....
n get 3.0 CGPA..

insyaallah....

Wednesday, June 23, 2010

jatuh cinta

“Sebagai manusia, kita MUDAH untuk jatuh cinta”

Jatuh cinta adalah suatu perasaan yang indah sekali. Apa tidaknya, kita menganggap jatuh cinta adalah satu anugerah atau bonus yang datang pada waktu yang tidak kita sangka. Kejutan, harapan dan kenikmatan yang dialami membuatkan kita tersenyum seorang diri.

Bagi kaum wanita, adalah tidak mudah untuk jatuh cinta kepada seseorang, lebih-lebih lagi jika sebelum ini anda pernah dikecewakan. Ada yang sudah jemu dengan kaum lelaki, ada yang sanggup menutup pintu hatinya pada insan lain.

Tetapi…

…bila hati itu sudah dibuka oleh seseorang yang sungguh istimewa dan anda menganggap si dia adalah THE ONE…


Semua kita mudah untuk jatuh cinta tanpa kita sedari. Untuk jatuh cinta adalah mudah tetapi untuk menjaga cinta tersebut, perlukan tahap KESETIAANyang tinggi. Tiada manusia yang dijadikan sempurna. Kesilapan adalah proses untuk anda menemui kesempurnaan. Menemui insan ketiga di dalam hidup anda bukan kesilapan TETAPI membenarkan insan ketiga tersebut merampas cinta dan kesetiaan anda daripada pasangan anda itu adalah kesilapan.

Mesej kepada Insan Ketiga:

Anda adalah manusia, dan kami juga manusia. Harapan kami agar anda lebih berperikemanusian terhadap kebahagian insan lain. Cinta adalah untuk dicari dan dibina secara halal dan harmoni dan BUKANNYA dengan merampas dan menganggu kebahagian hubungan cinta insan lain.

Tuesday, June 22, 2010

.:: JpJ test

22 june 2010

::syukur alhamdullilah::

yeahhh!! lulus jpj dahh

lepas nieh boleh bawa kereta dah



Monday, June 21, 2010

haPPy FathEr day....ABAH


ur my hero abah...CHE SUB BIN SAAD.....along cyg abah....kasih mu abadi...


"walks a little slower. father....", said a little child so small
"i'm following in ur footsteps.., n i dont want to fall....."

cinta dtg lagi....




cinta dtg lagi....hmmm aku dh kompiuszzz...yg mne perlu aku terima???
kata org cinta itu perlu.... tp bg aku...perlu kah???
hati ku bhgia bila d sygi,, tp aku x mmpu untuk trus kan cinta lantas terjebak dgn cinta ini lg....
aduhh....

"Cinta tidak berbalas sama seperti soalan tanpa jawapan"

"Lebih baik seseorang wanita mengahwini lelaki yang mencintainya daripada lelaki yang beliau cintai"

Saturday, June 19, 2010

love Gratitude fr0m me,,,,,,naZri

[ sy pun x tau aper mkne gratitude tu,,smua ni adalah ayt2 awk,,sy suka ayt2 awk ni n nk smpan nyer,,,,hrap awk x mrah... ader ckit2 yg rse2 agk pribadi sy x amik
,,,,sy post kan nukilan awk ni,, n sy mintak maaf sbb x dpt terima CINTA awk.....]


>>> i may in luv wif u.....
>> u,,,sudi x trima sy jd kwn u...please...mgkin jk jwpan u tu blh ..ia akn mrubh khdupan i smpai bila2..please.....
>>>> sejak pertama kali i mlihat wjah u..dan pda tiap kali wjah u bmain d layar pmikiran i..dan kanta mata i....
>>> u ni,,,,jgn fkir2 k,,anggap je sy just seorg kwan yg nk mngenali awk dgn ikhlas..awk knali la sy dgn pgln DEWACINTA...krn cinta adalah keperibadian sy...stiap yg bmaksud pasti ada yg tersirat dan tersurat,,,
>> mata awk yg utamakn wang itu akn sy kburi dgnksh syg yg x pnh bleh d beli dgn wang ringgit,,,igt yerwak,,kbhgiaan dr harta kmewahan boleh d beli,,,dan kbhgoian dr cinta sejati tiada galang ganti....
>>> 1. kawan 2.kwn baik 3.kekasih 4. kekasih sejati 5.isteri 6.isteri solehah...ni lah 6 level yg telah i tetapkan utk seseorg yg plg istimewa dlm hdup i ...n org itu adalah u...only u...forever n ever..thats my sworn n my promises....
>>>> xda spa yg ckap..tp jauh d dlm sanubari sy,,naluri sy bkata yg awk msh blom bkawen ...tp jk naluri sy slh...mgkin rsa ign mndekati awk dlm dr sy ni tlh mgaburi ktetapan naluri sy ini..
>> setiap insan di muka bumi ini mmg d mliki ibu n ayh..sbb tu lah keizinan utk memiliki dan d miliki oleh awk perlu d tuntut..dr mereka...sudi x awk jd kwn sy...pcyalah sy btl2 ikhlas....
>> itu menunjukkan awk normal mcm ppuan2 lain,,,,truskan lah dgn prinsip awk tu...apa yg pnting bg sy ..sy ttp nk jd kwan awk,,dan nk lbh dr seorg kwn pd awk...
>>> tgok aper??awk...sy da jmpe mcm2 jnis cinta..sy da lalui byk pglman ttg org bcnta...ksmpulannya bkn sgalanya..kbykan ppuan yg pntingkan rupa akn kcundang dlm bcnta dan ramai yr tewas dlm cnta nafsu...bkn smua tp kbyakan,,,jd tpulang pd awk utk mmlih krn nsib awk d tgn awk...
>> cinta x pernah adil...hanya bgm ianya d tafsirkan oleh psgn yg mengadilinya smada adil atau x...dah lma sy mencari sbuah cinta..da byk hati sy satukan..tp hati sy sndri sy x mmpu lg lekatkan d ht mna2 gadis hoinggalah saat sy tgok awk dlm fb...sy sdr x thu knp n mgp awk yg mnjentik sdkit rsa dlm hati sy ini utk mdekati awk...
dan sy hrap sgt awklah org nyer..awk lah dia...
>>>> bla bckap ttg rasa. kt x blh nk tfsir ia ke dlm bntuk kata2..sdgkan mksud dan definisi cinta itu sndri x pnah seorg cerdik pndai pn bleh mnetapkan apa mksd cinta yg sbnar sbb ianya pasti akn blainan pd stiap insan ats muka bumi ni...
>>> aku x pnh merasa debar d hatiku..x pnah aku merasa indah bgini,,,saat aku terkesima mlihat wajahmu,,saat aku terpampan mlihat keindahan mu,,salah kah aku mncintaimu,,egokah aku utk memilikimu walau aku tahu aku x pnah d hatimu,,,saat kau hadir dlm mmpi ku,,kau ada...saat kau hadir dlm jga ku.,,, kau ada..hanya kau yg aku dambakan utk selamanya,,,dan kini raut wajahmu tertancap indah d dlm diari cintaku.....
>>> sy akn slalu soakan yg terbaik utk awk,,em awk...mslh ni stiap org akn alami,,,hdup tnpa mslah xkn mematangkan kta...dan pcyalah stiap mslah adda jln pnyelesaian nnya..klu awk x dpt jgk jln ,, mtk tlong org yg ada d skeliling awk,,,n skrg sy ada utk awk,,,
>> npe awk ckap awk hina???jgn pnah ckp mcm tu pd dri awk k...awk umpama bidadari bg sy,,mulia sgt..awk terlalu smpurna.....
>>> sy x pnh pon aggp awk mcm tu..mmg slh sy..tp sy nk kta kwan dlu..rupa paras x mnjanjikan apa2...sy xnk kte bkwan ats dsar rupa...awk mgkin x phm..sy ikhlas awk,,tu yg pntingkan.????
>> tatkala senja nan merah menghiasi horizon...aku terpandg kejauhan kerana d balik awanraut wjahmu terlakar di situ...wahai kasih adakah kau permata yg aku cari selama ini atau hanay sebutir kaca yg bsinar dek chya mentari mengufuk jingga....haruskah aku mncari dlm sribu jwapan utk 1 persoalan yg blegar d mindaku,,,,Ya ALLAH jika dia benar untukku...dekatkan lah hatinya dan hatiku...kerna apa yg ku tahu kini...dia yg pasti akan mmberi sjuta ilham kbhagiaan dlm hdupku..krn aku telah benar2 menyintaimu...A.S,,,hanay kau yang satu...selamanya.....
>> setiap kebahagiaanku,,kegembiraab ku,, segalanya yg manis bgku..rela aku serah mnjadi milikmu,,,dan stiap ksedihanmu,,,ktidaktenangan mu...pahit yg ada dlm drimu,,aku rela mnjadi pmiliknya...kerna hanya hanya kau yg terbaik utkku,maka hanya yg tbaik layak mjdi milikmu,,,
>>>> sy akn tmpah kunci utk buka pintu ht awk,,,biarlah wlupun tpksa tempahnya dlm lautan api sekalipun.....
>> kau bidadariku..yg tlh hadir setelah langit ke 7 tlh aku gegarkan dgn teriakku agr kau turun dan mgisi kekoosongan d hatiku ini...kini aku rela walau nyawa ini d cabut kerna aku telah bertemu dgnmu wahai bidadariku...aku tidak pernah terfikir yg bidadari seindah ini...tidak pernah ku pcy akan dongengan tdurku...bhw bidadari adalah seumpama ini...smpurnanya dirimu bgku wahai bidadari,,aku ingin bsamamu d alam nyata kerna bsama dgnmu d alam mmp dan fantasi terlalu indah sehingga x dpt aku coretkan mjd lukisan ..x dpt aku kutip stiap bait2..kata itu utk mjd sbuah pkataan..ia terlalu indah syg....
>>>>> kau telah mngetuk pintu hatiku....dan aku hanya mahu kau memasukinya,,,,,hanya dirimu...
>> tiap lafazku kini terlukis frasa cinta yang terlalu indah ,,,krn aku rasakan diri ini amat bhgia ,,dan bhagiaku ini terilham dr dirimu,,,hadirlah dlm hdupku utk selamanya...krn tanpa mu..driku x kn mgerti apa itu kgembiraan n kbhgiaan....
>>> tanpamu siang ku x bcahaya....tanpamu mlm ku rsa kan kelam...hadirmu mmbawa sjuta keindahan,,tiada dua hnya satu...kau yg kucintai....
>>>> tiada magis yg mampu aku lakukan,,,tiada mantera yg dapat aku lafazkan,,,demi utk ku buka pintu hatimu itu...hanya lakaran pda embun menancap sjuta keresahan...lukisan pda pagaran bintang yg memagari sang bulan mnjadi teman merudum kegelisahan...mgkin kah pintu itu akn tbuka utkku,,atau perl
u aku mgemis cinta drimu seumur hdupku......
>>> maafkan sy...mgkin mmg btul slh sy...rsa cinta yg pertama kali mnjentik sjuta rsa dlm hati ni utk mdekati dan sekaligus memiliki awk
telah mbutakan segalnya...awk ketawalah puas2 ats kbodohan ciptaan sy ni..
>> bgm jika rindu membelenggu diri...hati mendambakan mu...kosong ku rasa tanpamu...
>>>> tiada lagi syair cinta aku lakarkan,,,,tiada lg lagu cinta mhiasi dinding telinga...mlm ku kosong dan lohong sejak kau meminggirkan ku...

Tuesday, June 8, 2010

love gratitude fr0m me....

cinta tak pernah adil....hnya bgm ianya d terima dan d tafsirkan oleh psangan yg mengadilinya samada adilatau x....bila bercakap tentg rsa. kt xboleh nak tafsir ia ke dalam bntuk kata2...sdgkan mksudnya dan defenisi cinta itu sndri x prnah seorg cerdik pndai pon boleh mnetapkan apa mksud sbnr sbbianya pasti akn berlainan pda stiap insan d ars muka bumi ini....