.:: PoLoWer

......♥♥♥...... (57) bissnes (3) cinta (41) contest (18) dunia (10) famili (20) friends (18) giveAWAY (6) islam (6) job (25) KELIRU (7) kesedihan (29) kewanitaan (8) ku MILIK mu (29) LuckyDraw (1) RESEPI (5)

>>> Bila hatiku berbisik....

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 22, 2010

Tips Menghadapi Peperiksaan


1- Jangan tinggalkan doa & solat hajat

Kadang2 kita terlupa untuk berdoa dalam kesibukan kita berusaha. Kadang2 waktu2 mustajab doa pun kita tidak berapa peka. Contohnya selepas solat 5 waktu. Kalau boleh, lazimkan diri berdoa secara khusus untuk pelajaran dan untuk imtihan. Bukan hanya ketika hampir imtihan sahaja, tetapi setiap hari. Khususnya sebelum memulakan kuliah / pelajaran di kelas. Juga jangan lupa untuk solat hajat khusus untuk imtihan yang akan kita tempuh.
2- Bersedekah

Antara keberkatan bersedekah adalah diluaskan rezeki oleh Allah ta'ala. Rezeki bukan berupa harta semata2 tetapi juga berupa kejayaan dalam pelajaran. Justeru, biasakan diri bersedekah sekurang2nya pada hari Jumaat bagi meraih keberkatan tersebut.
3- Lazimi membaca Al-Quran

Antara cara untuk menjernihkan hati adalah dengan zikrullah , manakala zikrullah yang paling afdhal adalah membaca Al-Quran.

Sabda Nabi s.a.w : " apabila anak adam melakukan suatu dosa, maka satu titik hitam akan melekat pada hati mereka..''.

Justeru atas kesedaran tentang betapa lemahnya kita yang seringkali terjebak dengan dosa baik secara sedar atau tidak , maka Al-Quran adalah penawar yang paling mujarab untuk menanggalkan titik2 hitam di dalam hati kita. Seeloknya, sebelum mengulangkaji atau menghafal madah, terlebih dahulu ambillah sedikit masa untuk membaca Al-Quran.
4- Hafal '' mana yang patut ''

Jangan bebankan otak kita untuk menghafal perkara2 yang ''tidak patut'', sebaliknya kenalpasti apa yang patut dihafal dan mana yang tidak. Adakala, sesetengah subjek memerlukan lebih kepada kefahaman berbanding menghafal. Sebaliknya ada juga subjek yang memerlukan lebih kepada hafalan , contohnya takrif2 istilah atau dalil2. Jika kita tidak bijak membezakan kedua perkara tersebut, dikhuatiri otak kita cepat penat seterusnya mengurangkan kualiti pembelajaran kita dan menyebabkan otak blurr .
:pandaGeli_06:
5- Buat nota

Sebenarnya ada benefit tertentu kepada orang2 yang gemar menulis. Perhatikan, ada orang kerjanya memang suka menulis, manakala ada orang lebih suka mendengar. Orang yang suka menulis akan menulis apa sahaja yang dia dengar atau maklumat yang dia dapat, tetapi sesetengah orang tidak begitu. Kalau dilihat dari sudut kaedah menghafaz Al-Quran, kaedah menulis ( tahriri ) ini sebenarnya sangat membantu ingatan seseorang penghafaz Al-Quran. Begitu juga dengan madah / subjek, jika kita seorang yang rajin membuat nota , meskipun kita tidak menghafal secara langsung, tetapi menulis nota itu sendiri sebenarnya merupakan satu proses hafalan secara tidak langsung kepada kita.

6- Study smart

Sememangnya cara belajar akhir waktu atau last minute bukanlah cara yang baik untuk dipraktikkan. Sebaiknya, kita telah mempunyai jadual ulangkaji yang konsisten dari awal lagi. Justeru, bila hampir ke tarikh imtihan, kita tidak perlu kalut untuk mengulangkaji kesemua bab secara 'terdesak'.
7- Kembali ikhlaskan niat
Kadang2, bila semakin lama belajar, dan bila hampir ke tarikh imtihan, minda kita terlalu 'memaksa' untuk menjadi yang terbaik dan melakukan yang terbaik. Itu bukanlah sesuatu yang negatif sebenarnya. Tetapi adakala, kita boleh terlupa tujuan kita menuntut ilmu itu sendiri. Sesungguhnya niat kita bukan hanya untuk 'menang' di atas kertas, sebaliknya kita mahu menyimpan ilmu itu benar2 di dalam dada kita. Justeru tidak akan timbul soal belajar hanya untuk imtihan dan sebagainya. Juga, kita tidak akan merasa 'down' andaikata markah yang diperolehi tidak seperti yang kita target.

8- Meminimakan perkara2 yang boleh melalaikan

Jika seseorang itu benar2 mahu sukses, maka ini antara mujahadah terbesar yang perlu dilakukan. Bukan mudah sebenarnya untuk menjauhkan diri dari perkara2 yang sudah menjadi kebiasaan. Contohnya menonton filem, bermain game, melayari internet, online Facebook dan selainnya. Kecuali jika kita bijak membataskan masa, maka tidak akan menjadi masalah. Jika tidak, peratusan tumpuan kita akan terjejas. Banyak atau sikit, ia tetap akan menjejaskan. Jadi, kalau kita mampu, eloklah kita mufaraqah dari perkara2 tersebut sekurang2nya sewaktu hampir2 imtihan.

9- Doakan guru

Antara punca keberkatan adalah keredhaan dari guru yang mengajar. Meskipun kita tidak rapat dengan pensyarah , sekurang2nya jangan tinggalkan mereka dalam setiap doa kita. Mintalah pada Allah supaya guru kita tersebut diberikan kesihatan serta kebaikan yang berpanjangan. InsyaAllah, ilmu yang kita dapat akan diberkati dan proses kita dalam menghadapi imtihan juga akan dipermudahkan oleh Allah.
10- Minta doa dari ibu bapa

Mintalah restu dari kedua ibu bapa kita dan minta mereka doakan kita supaya dipermudahkan dalam menempuhi peperiksaan. Semoga redha dari kedua mereka akan memudahkan proses pembelajaran kita dan memberi kelapangan kepada hati kita untuk menduduki imtihan yang akan datang.


P/s kredit to Ilham Fiq Ahmad

Tuesday, December 21, 2010

g00d Luck.....KPTM'ians


Ampun dan maaf,,

andainya terkasar bahasa,,,

tersilap bicara,,

termarah yg x kena,,,

tertanya tak tentu hala...

tersasul yg tak sengaja....

terpukul kat mna2...

terpekik d telinga....

terhantuk di kepala...

terpinjam harta bnda...

termoody tak semena2....

terumpat bila2...
termacam-macam lg...

yg kena mngena...

semoga di maafkan ...

n good LUCK LJM 2010......

my pwenn....

all KPTM'ians....

batch JAN/MAc '08

Sunday, December 19, 2010

WheN i've U....i've evEryThinG......


To My BeLoVeD
"aBg"

aBg,i loVe u
Love u So much

cinta yang indah itu,
akan sentiasa kita kenang
tapi x semua cinta itu
berakhir dengan sesuatu yang indah...
sama-sama kita jaga
keindahan dalam cinta itu,
sepanjang hayat kita..
kita menilai cinta dengan
ketulusan & keikhlasan hati,
tapi bukan dengan rupa,
yang tentu tidak kekal abadi...


-minta maaf kalo syg
banyak
kelemahan..
kesilapan..
keburukkan..
dalam
diri ini...-

Love,
........

Wednesday, December 15, 2010

taWa dLm taNgisan

  • gembira cZ da Lucky daYs.....aku dpt 2 hamper mse kat Kempen Kesedaran Hepatitis..... " Sayangi HATI anda"- sygi smua yg bkaitan ngan hati...ct0h buah hati,,jgn dok makan hati jer....nnt dapat sakit hati... pastu kecik hati ng kengkawan.....semsetinya kna lah sntiasa berbesar hati....supaya murah hati,,kannnn...lastly..sentiasalah berhati-hati..di mna jua,,n sesiapa jua....





  • cedey....result Sem 6 aku.... huuuuuuuu...,,,3.0......sama ng semster lepas.....n Pointer ni lah mmbuat kan CGPA aku tertarik....juz 3.16.....mkne nyer aku akn Grad ng 3.16 jer..cedey nyer....hajat hati..dapat lah merasa jd DEAN's List...tp hampa....kesalahan utama yg aku knal pasti...aku terlalu FOKUS ng FB...adoi.....padan muka aku...ni pon msih x insaf....esok nk trial LJM...dan sminggu lg...LJM exam yg sbenar..ishh.. bila lah nk datang seru ni..aura nk exam.....hWaaaaaaaa


  • sayu nyer.....tgl lbh kurg seminggu aku akn bersama mmber2 kt KPTM ni....pas ni mst dh bertebangan like a butterfly...harap2..ukhwah kat cni bkekalan smpai bila2....nak nanes rsa...huhuhuhu

Friday, December 10, 2010

perasaan

hmmm...entry lpas wanie post sal emo..kali ni sal perasaan lak,,lbh kurg lah meaning nyer kn...hmmm actualy,,wanie tgh jiwa kacau lah,,x tau mcm ner...wanie...
ishh rasa bsalah lak ng Putra King....wanie mmg nk trima dia,,,,n nak kan dia...tp dlm msa yg sama,,wanie msh dok igt n mharap kan sum1 yg wanie pgl Penyu tu...ish2,,tak patut kan,,,walaupon dia dh bLok wanie dr Fb dia..tp wani msih nk tgok dia gak,,,guna fb mmber...hmmmm sakit kan,,,PUtra king....maafkan syg tau....

mr. Gaban
ur s00o0 social...kdg2 takot utk mndekati u...i rsa kerdil sgt..permikiran u,,pnmpilan u..pmknan u,,pckapan u...smua lah nmpak agk western..i x larat nk saingi...BUT kdg2 ur so lomantik lorh...u slalu planning nk cndle lite dinner ng i,,,jln2 ng i..mkn kt restoran chinese fo0d peberet u...kAroke nyanyi lgu plihan u,,,i teruja..bila u leh plih i utk jd sum 1 pda u,,cuma i x tau apa position i d hati u,,,sbb u hnya cntact i bila u rsa u nk msg or c0l...ishh i x boleh lah mcm tu h0ney...i ni jnis nk slalu d msg n d col...so..u should b noe...i n u,,juz sesuai jd teman,,,i slesa jd prunding u,,,n pnsihat u...same ng u gak...u pnya taste s0 hi....n i only da 0rdinary gurlz....i'm really sory h0ney....

sir kimiey
dah lbih 2 thun kita knal n kwan kan abgg....tp spjg tu jgk lah abg byk wat wanie nanes..jahat nyer lah....bicara abg x prnah nak siyes..maen2 jer..ckap wanie dh ada dlm hati abg..n akn slalu d hati abg..tp x per..wanie suka kwan ng abg,,wlupon abg ni nakal,,n selalu kutuk2 wanie....
wanie x tahu lah..abg aggp wanie ni sper ek d hati abg..???
adik??? kawan..atau________??? hnya abg jer thu jwapannya,,wanie pnh bg abg hint kan..hmm,,abg seolah2 x nmpak n x sedar..atau saja buat2 x nmpak.... tp wanie thu abg "kecewa" kan bila dpt tau wanie ng dak masham tu.....tah lah abg....aper pon btol kata mama abg..."kalo jodoh x ke mana.....n x kn lari gnung d kjar...."..[kem salam pda mama,,wanie tingin sekali bjmpa ng mama,,tp xtahu lah]-----hope 1 day nnt..

Penyu
adoii,,penyu2....knp lah anta hdir lam hati ana ek,,,,syuhhhh g lah jauh2,,,,bwak smuaaa sekali memori n igtn ana ni kt anta,,,,tgn ni gatai jer taip nme anta kt fb tu,,,
walaupon anta dh blok ana,,,anta tau yg Damia tu ana kn,,,,huargggghhh
skrang ana dh lgsung x dpt tgok antaa,,,
ana rsa nk delete jer no anta,,,but not now lah,,,1 day,,bila ana dh ready nk lpa kan anta,,,,,

Putra King
syg cuba utk jd milik abg sorg ajer...abg jgn risau tau,,,,,,tp buat msa ni,,abg bg syg msa yer.....syg akn cuba buang smua kngn syg ng lelaki2 lain....harap abg paham ye.....syg hnya nak abg ajer...syg dlm proses nk lpa kan mne2 lelaki yg pnah brada dlm hati syg ni...harap abg sabr tggu syg....I Love u,,so much more,,,,,

Wednesday, December 8, 2010

eMo???

Allah Maha Mengetahui...perasaan aku sekarang..tiba2 suatu saat aku marah..secara tiba2 tanpa ada ribut..or other influence.perasaan marah itu datang!!sungguh mengherankn dan melucukan..


Sebuah perasaan dalam hati tentang keraguan dan ketidaksenangan akan sesuatu tanpa alasan yang jelas. Kecemburuan tidak hanya dalam hal cinta namun juga dalam kehidupan sehari-hari.

Ciri-Ciri Orang Cemburu :
——————————–
1. Tiba-tiba marah tanpa alasan yang jelas.
2. Cenderung menyerang.
3. Selalu berbicara dari sudut negatifnya.
4. Cenderung memperhatikan berlebihan.
5. Cenderung emosinya meledak-ledak.

Bahaya dari Cemburu :
—————————-
1. Cinta menjadi tawar.
2. Cenderung melakukan tindakan-tindakan destruktif.
3. Merasa diri yang paling benar.
4. Cenderung membalas dan menjatuhkan.
5. Tidak peka akan Tuhan.

Menghadapi Orang yang sedang Cemburu :
—————————————————–
1. Dengarkanlah !
2. Terimalah pandangan-pandangannya.
3. Tenangkan.
4. Beri penjelasan tanpa menyerang.
5. Ajak berpikir logis.

Mengalahkan Cemburu :
——————————
1. Belajarlah berfikir positif.
2. Janganlah menghakimi.
3. Usirlah iri hati.
4. Belajarlah mencari dan menggali fakta yang jelas.
5. Hiduplah dalam kasih.

Dunia menipu dengan berkata “CEMBURU ADALAH BUMBU CINTA”, namun yang benar adalah “CEMBURU ADALAH RACUN CINTA”. Buanglah rasa cemburu, hiduplah dalam kasih.

Monday, December 6, 2010

...berHenti berLari

>>>> wat penat jer,,kita kejar "org" tu..lebih baik kita st0p,,n bia kan jer org yg dah lam perhatikan kita,,n dekat ng kita tu,,,cuba utk mendapatkan kita....tol x????
penattttttt.......puas dh....x larat lg nak kejar2 ni...
v

v

v

v

v

putra_king

sy x kan lari lg dr awk lpas ni....jgn risau....sy mntak maaf...selama ni sy x perasan kehadiran awk,,,,tp sekarang sy bgitu bahagia ng awk,,
sy cuba utk lupa kan segala yg sy harapkan ,, dn yg di kejar.[ops,,,,harapan = bukan kerjaya n cita2 serta harapan org tua sy tau,,,]
cuma s0meone yg sy pnh minat n suka,,
tp kini bia lah someone tu hanya lah cerita di dlm hidup sy...

sy dh ada awk,,,
dan sy hanya akn syg awk,,
SELAGI awk masih syg kan sy...
SELAGI awk perlukan sy,,,
SELAGI awk hormat sy..
SELAGI awk aggap sy istimewa d hati awk,,,,


i L0ve u...

Putra_ King

(> " " <) (> " " <)
( ='o'= ) ( ='o'= )
-(,,)-(,,)- (,,)-(,,)-.

putra & wanie

☞♥ⓛⓞⓥⓔ♥..